De introductie van digitalisering in het onderwijs is een feit, daar kunnen we niet meer omheen. Stap voor stap maakt het traditionele klaslokaal plaats voor virtuele klaslokalen, blended learning en hybride leeromgevingen. ZK-Academie zette wat feiten op een rij.
Als we het hebben over digitaal onderwijs dan duiken de termen hybride leren en blended learning vaak op. Vaak worden deze termen door elkaar gehaald. Om te beginnen hybride, wat is dat precies? Hybride betekent niet meer dan een kruising, een combinatie of een mengvorm. Hybride onderwijs is een combinatie of mengvorm van offline en online. De lessen zijn klassikaal, waarbij een deel van de leerlingen in de klas aanwezig is. De andere leerlingen volgen de les thuis. Ze volgen allemaal tegelijkertijd de les, ongeacht de plek. Of dat nu in de klas is of thuis op de bank. Als onderwijzer hoef je de les dus maar ƩƩn keer te geven.
Wat is dan blended learning? In het Engels betekent het gemixt leren. Ook dat klinkt niet heel ingewikkeld. Wat is dan het verschil met hybride leren? Waar hybride onderwijs zich richt op de vorm van het lesgeven, online én offline, gaat het bij blended learning meer om de inhoud. Verschillende leervormen worden gecombineerd met elkaar, zoals klassikale lessen met e-learnings. De e-learnings kunnen vóór de les worden bekeken en tijdens de klassikale les is er bijvoorbeeld ruimte voor verdieping.
Terug naar het hybride leren. Volgens sommigen is hybride leren dƩ route naar het onderwijs van de toekomst, waarin technologie de basis zal vormen. Technologie moet altijd ondersteunend zijn en niet leidend. Want wat voor de een werkt, zal misschien niet werken voor een andere school.
Op afstand kun je je leerlingen niet altijd even goed bedienen dan wanneer je leerlingen in het klaslokaal zitten. Uit verschillende onderzoeken is zelfs gebleken dat onder andere docenten en leerlingen het hybride onderwijs erg verschillend hebben ervaren. Sommige docenten vinden hybride leren een goede toevoeging, maar hebben wel twijfels bij de mate van activiteit en betrokkenheid in de online les. Terwijl leerlingen bepaalde zelfstandige taken veel liever thuis blijven doen. Ondanks de uitdaging biedt hybride onderwijs voordelen.
De digitale ontwikkelingen binnen het onderwijs gaan snel. Als docentāÆwil je natuurlijk wel op alles voorbereid zijn. Op ZK-Academie bieden wij een uitgebreid cursusaanbod voor onderwijskrachten in het primaire en het voortgezet onderwijs. In het cursus aanbod is ruim aandacht voor de nieuwe leervormen en leermethodieken.
Vooroordelen op grond van geslacht vormen een belemmering voor vrouwen op de werkplek. Of het nu opzettelijk of onbewust is, vooroordelen maken het moeilijker voor vrouwen om aangenomen en gepromoveerd te worden en hebben een…
Dat wij van ZK-Academie vinden dat online leren een vast onderdeel uit zou moeten maken van het lesaanbod in het voortgezet onderwijs, zal niemand verbazen. Het aanbieden van online leerstof biedt ons immers de gelegenheid…
De introductie van digitalisering in het onderwijs is een feit, daar kunnen we niet meer omheen. Stap voor stap maakt het traditionele klaslokaal plaats voor virtuele klaslokalen, blended learning en hybride leeromgevingen. ZK-Academie zette wat…