Tijdens de coronapandemie zijn de online verkopen in een stroomversnelling geraakt. Niet alleen in de B2C-markt, maar zeker ook in de B2B-markt. De verwachting is dat deze transitie op de B2B-markt de komende jaren zal doorzetten.
Helaas laat de praktijk nog veel voorbeelden zien van weinig subtiele en ondoordachte B2B online verkoop trajecten. Met als gevolg een toenemende aversie tegen online verkoop. Om frustratie bij jouw klanten te voorkomen, moet je deze 4 valkuilen vermijden.
Online B2B verkoop is niet slecht, maar een slecht product verkopen of een belabberde service aanbieden is onvergeeflijk. De herinnering van de potentiƫle koper aan een verkoopmethode is snel vergeten als het product of de dienst alle verwachtingen overtreft.
Als online B2B-kopers ervoor kiezen om niet te kopen, is dat geen uitgangspunt om ze te gaan bestoken met ongevraagde aanbiedingen, of content. Respecteer de keuze en neem de tijd om hen te bedanken voor hun aandacht.
Wees flexibel en coulant met het retour- en terugbetalingsbeleid. Potentiƫle B2B kopers vinden online verkoop veel minder opdringerig als ze weten dat ze de deal altijd ongedaan kunnen maken en hun geld terug krijgen.
De eerste en verreweg meest kritische persoon die je moet overtuigen ben jezelf. Als je er zelf niet van overtuigd bent dat jouw oplossing het verschil kan maken voor jouw klanten, dan is er geen kans dat je jouw potentiƫle koper kunt overtuigen.
Dus is online B2B verkoop slecht? Online B2B verkoop is niet slecht, zelfs 'slechte online verkoop' is niet slecht. Wat wel slecht is, is het leveren van een waardeloos product, waardeloze service of ongeĆÆnspireerde en soms zelfs ongeschikte verkopers.
ZK-Academie biedt de blended opleiding āSales- of Accountmanager: word een hunter!ā. Met deze opleiding kun je uitgroeien tot degene die online en offline de belangrijke klanten voor jouw club binnenhaalt.
De opleiding start met een zelfscan die aantoont hoe sterk jij je in de klant kunt verplaatsen; uiteraard zijn hier een aantal opdrachten aan gekoppeld. Een e-learning module biedt vervolgens de nieuwste inzichten op het gebied van sales en marketing en het toenemend belang van e-commerce. Aansluitend volg je een praktische module waarin je je onderhandelingsvaardigheden naar een hoger plan brengt.
Maar uiteraard gaat het niet alleen om theorie. We sluiten de opleiding af met een speciale praktijkdag onder begeleiding van ervaren saleshunters. Want de praktijk kan soms hard zijn, maar voor de echte hunter is dat juist een super uitdaging!
De opleiding āSales- of Accountmanager: word een hunterā komt in aanmerking voor toekenning van het STAP budget en is dus GRATIS te volgen. Klik hier voor meer info. Ā Ā
Vooroordelen op grond van geslacht vormen een belemmering voor vrouwen op de werkplek. Of het nu opzettelijk of onbewust is, vooroordelen maken het moeilijker voor vrouwen om aangenomen en gepromoveerd te worden en hebben een…
Dat wij van ZK-Academie vinden dat online leren een vast onderdeel uit zou moeten maken van het lesaanbod in het voortgezet onderwijs, zal niemand verbazen. Het aanbieden van online leerstof biedt ons immers de gelegenheid…
De introductie van digitalisering in het onderwijs is een feit, daar kunnen we niet meer omheen. Stap voor stap maakt het traditionele klaslokaal plaats voor virtuele klaslokalen, blended learning en hybride leeromgevingen. ZK-Academie zette wat…